23 januari 2015 | nieuws

Rol van ontstekingen bij herseninfarct op jonge leeftijd

Frank-Erik de Leeuw van het Radboud UMC wil weten waarom jonge mensen een herseninfarct krijgen. Ontstekingen spelen mogelijk een rol. Hij hoopt dat zijn onderzoek uiteindelijk leidt tot nieuwe behandelingen bij een herseninfarct. Van het ene op het andere moment gedeeltelijk verlamd raken of niet meer kunnen praten. Dit kunnen de gevolgen zijn van een herseninfarct: een afgesloten bloedvat in de hersenen. Elk jaar overkomt dit 5.000 mensen tussen de 18 en 50 jaar. 1 op de 6 van deze jonge mensen is na het herseninfarct totaal afhankelijk van hulp van anderen. Ze kunnen geen zelfstandig leven meer leiden.

Oorzaak onbekend

Bij een derde van de jonge slachtoffers is geen oorzaak te vinden. Slagaderverkalking, vaak de veroorzaker van herseninfarcten bij ouderen, speelt bij jonge mensen geen rol. Voor hen zou de behandeling dan ook anders moeten zijn. Bij gebrek aan beter krijgen zij toch de medicijnen die oudere patiënten ook krijgen.

Ontsteking door infecties

Neuroloog Frank-Erik de Leeuw heeft aanwijzingen dat ontstekingen een rol spelen bij herseninfarcten bij jongere patiënten: “Bij jongeren treden herseninfarcten vaker op in de herfst en de winter. Precies de periode waarin infecties vaker toeslaan, zoals door verkoudheidsvirussen. Infecties veroorzaken ontstekingen in het lichaam. Hierdoor kunnen ook ontstekingen in bloedvaten ontstaan.”

“Frank-Erik de Leeuw gaat onderzoeken of hij met MRI ontstekingen in bloedvaten kan vinden, die een herseninfarct hebben veroorzaakt. Om te onderzoeken of deze ontstekingen zijn terug te dringen, gaat hij patiënten met ontstekingen in de hersenslagaders vervolgens behandelen met ontstekingsremmers.”

Slechte verbindingen

De vooruitzichten van jonge patiënten met een herseninfarct wisselen sterk van persoon tot persoon. De grootte en de plaats van het herseninfarct kunnen dit niet volledig verklaren. Mogelijk is dit te wijten aan processen die de hersenen na het infarct nog verder beschadigen.

“Mogelijk breidt de schade zich verder over de hersen uit, doordat verbindingen tussen hersendelen zijn aangetast’, licht Frank-Erik de Leeuw toe. “Als wij dat kunnen aantonen, betekent dat dat wij niet alleen moeten proberen het hersengebied rondom het herseninfarct te redden. Dan moeten we proberen het gehele brein te beschermen tegen verdere aantasting.”

De beurs

Frank-Erik de Leeuw kreeg de beurs Clinical Established Investigator in 2014. De beurs omvat ruim € 550.000, waarmee hij 5 jaar onderzoek kan doen.